ראשי > Free Software in Israel, Israeli Community > האיש שמזיז את השעון

האיש שמזיז את השעון

בעוד מספר ימים זה שוב יקרה, ישראל תשנה את השעון ותעבור משעון חורף (+2) לשעון קיץ (+3). לכבוד המאורע, רציתי לספר קצת על האיש שמזיז לכם את השעון, ולא, אני לא מדבר על אלי ישי (:

קוראים לו אפרים זילברברג והוא זה שדואג לעדכן את מאגר אזורי הזמן עם כל השינויים שקורים בישראל בנושא זה. עד לפני עשור זאת היתה עבודה קשה עם החלטות ברגע האחרון של משרד הפנים כתלות בעומד בראשו (ראו הרחבה בויקיפדיה), מאז 2005 נהיה קצת שקט עם תיקון חוק קביעת הזמן שקיבע את זמני המעבר (ודרש חישוב מעניין לגבי תאריך הסיום שמבוסס על הלוח העברי).

לפי התיעוד במאגר, אפרים הוא גם האיש מאחורי הקיצורים IST/IDT שנוצרו ב-88, מאחר ועד אז היו מספר אפשרויות פחות מוצלחות.

לאחרונה החוק תוקן שוב כך ששעון הקיץ הוארך ויש לעדכן את לוח הזמנים. אפרים דאג לעדכן את המאגר לאורך התקדמות החקיקה בכנסת (העברה מועדת הפנים לכנסת להצבעה), ומאחר ולא היו שינויים בקריאה שניה ושלישית, המאגר כבר היה מעודכן עוד לפני שהחוק התקבל רשמית ב-5 לנובמבר. בעקבות התיקון אפרים חישב מחדש את זמני המעבר, כולל בדיקה מתי המעבר נופל על ראש השנה ולכן נדחה ביום על פי החוק שהתקבל.

חשיבות העדכון המוקדם הוא באפשרות שהשינוי יגיע מוקדם יותר למערכות ההפעלה (ותוכנות נוספות שמחזיקות עותק של המאגר). מאחר שכל שינוי צריך לחכות עד שיוצאת גרסה חדשה של המאגר (בהתאם לכמות השינויים ודחיפותם), ואז לחכות שמערכות ההפעלה השונות יפעילו את תהליך העדכון שלהם (לפעמים אפילו רק בגרסה הבאה). בכל מקרה, אף אחד לא רוצה להיות במצב של מרוקו בשנה שעברה (מתוך הודעת השחרור של 2012d):

These reflect the changes for Morocco's time stamps, which take effect in a couple of hours […]

אז תודה רבה אפרים… כבר שנים שכמתשמש לינוקס אני נהנה לראות איך התהליך הזה עובר באופן חלק, בעוד שאצל מערכות ההפעלה האחרות התהליך עדיין רווי בתקלות (בין אם טכניות או כתוצאה מחוסר עדכון).

  1. 28/03/2013 ב- 1:24 am

    רק שלא יקרה לו מה שקרה לאיש שעדכן את כל השעונים בעולם:
    https://lwn.net/Articles/463613/
    (חוזה עתידות לא מוצלח במיוחד לא הצליח לחזות את עתידו שלו והסתבך בתביעה מיותרת נגד אותו האיש)

  2. 28/03/2013 ב- 1:17 pm

    +1

  3. 30/03/2013 ב- 12:42 pm

    ישר כח!

  1. 08/07/2013 ב- 9:29 pm

כתיבת תגובה