ראשי > Free Software in Business, gov.il, Hamakor, Israeli Community > טפסים מקוונים של ממשל זמין בלינוקס

טפסים מקוונים של ממשל זמין בלינוקס

לקראת האסיפה הקרובה של עמותת המקור, ניגשתי לאתר רשם העמותות במטרה למלא מספר טפסים הקשורים לדיווח השנתי של העמותה. על פי תקנות של רשם העמותות שנכנסו לתוקף בסוף 2009, יש למלא את הטפסים באתר הטפסים המקוונים, להדפיסם ולהגיש אותם חתומים.

לצורך המילוי, יש להתקין את תוכנת הטפסים, שהיא בפועל סרגל כלים לדפדפן. עוד לפני שנכנסתי לקישור שלהם, כבר ראיתי בדמיוני איך אני צריך ללכת לחפש מחשב עם חלונות ואקספלורר. בחוסר רצון נכנסתי לקישור, ולהפתעתי גיליתי שלוש אפשרויות: תוסף עבור אקספלורר על חלונות, תוסף עבור פיירפוקס על חלונות, תוסף עבור פיירפוקס על לינוקס. האמת, שבשלב זה הייתי מוכן להוריד את הכובע בפני אנשי ממשל זמין שסוף סוף מתייחסים לאנשים שאינם עובדים עם חלונות ו/או אקספלורר.

לאחר שהופתעתי לטובה, החלטתי לבדוק את העניין קצת יותר לעומק. התוספים מסופקים בפורמט xpi של מוזילה, שכולל את הקוד כדי להתחבר לדפדפן בתור סרגל כלים, ואת הקוד עצמו (קובץ dll/so בהתאם למערכת ההפעלה). התקנתי את התוסף, ולאחר אתחול הדפדפן הכל נראה תקין. מדובר בתוסף בשם AGToolBar בגרסה 1.6.0.8-8 מבית AGAT Software Solutions.

שמח שבנתיים הכל הולך חלק, חזרתי לאתר הטפסים של רשם החברות כדי למלא את הטופס. האייקון של אקספלורר ליד הטופס גם לי לתהות לגבי ההבנה של ההבדלים בין אקספלורר לאינטרנט, אך צריכים להמשיך. לחיצה על הטופס פתחה לי אותו בטאב חדש, כאשר על פי הטופס נראה שהתוכנה עובדת. בנוסף, הופיע לי סרגל הכלים החדש. שניה לאחר מכן, הופיעה לי הודעה שגיאה:

The AGForm's extension binary component isn't installed.
This means forms won't work correctly.

העמוד שהוצג לאחר הודעת השגיאה מציע להוריד את סרגל הכלים (הקישור מפנה לעמוד 404 שהקובץ לא נמצא). ובנוסף מציע להתקשר לקו תמיכה 24 שעות ביממה בטלפון 1-800-200-560. התקשרתי אליהם, וציינתי כי יש לי בעיה, ואני מניח שהיא קשורה לעובדה שאני מנסה למלא את הטופס עם פיירפוקס על לינוקס. התומכת ציינה בפני שאין כרגע תמיכה בלינוקס או בפיירפוקס והם תומכים באקספלורר על חלונות בלבד. היא כן ציינה כי הצוות שאמור לתמוך בעתיד בלינוקס נמצא בתהליך הכשרה, כך שאולי יש תקווה לעתיד.

אודה אם אנשים נוספים ינסו להתקין את התוסף ולמלא את אחד הטפסים על פי הקישורים בפוסט, כדי לנסות לאתר את הבעיה. אני מנסה להבין אם מדובר בבעיה בתוכנה עצמה ללא קשר לקונפיגורציה או שזה קשור למשהו אצלי. סביבת העבודה היא iceweasel 3.5.9 על דביאן unstable בארכיטקטורת x86_64.

  1. מתניה
    11/06/2010 ב- 10:59 am

    החלטתי להשקיע ובדקתי את הסרגל הזה, על אובונטו 9.04, 9.10 ו10.4 כולם ב32 וב64 ביט. אח"כ על דביאן לני 32 ו64 ולסיכום על פדורה 32 ו64. המסקנה – על 32 ביט הכל עובד יופי, על 64, מתקבלת השגיאה שלך. כנראה שאין תמיכה ב64 ביט. שבת שלום.

  2. רותם שמחה
    11/06/2010 ב- 12:29 pm

    התקנתי גרסת 32 ביט של השועל (3.6.3) על מכונת 64 והטפסים עבדו. מוזר רק שנאלצתי להזיז את הuser agent לאקספלורר על מנת שלא אקבל את ההודעה "בכדי להשתמש בטופס יש להפעילו באמצעות Internet Explorer 6 ומעלה בלבד".

    • 13/06/2010 ב- 7:40 am

      אני מקבל את ההודעה לגבי Explorer רק בחלק מהטפסים (בדקתי עם Firefox על windows). טופס "בקשה לאישור ניהול תקין" עושה בעיה, בעוד ש"דין וחשבון מילולי" עובד יופי.

  3. יואב
    11/06/2010 ב- 8:34 pm

    ממשל זמין בהחלט קיבל החלטה ומימש תמיכה בלינוקס.
    התייחסות התמיכה אינה מדויקת – תמיכה בפלטפרמה זו קיימת מזה כשנתיים לפחות וקיימים עשרות טפסים אשר תומכים בלינוקס.
    מזה כשנה לפחות כל טופס חדש שעולה תומך גם בלניקוס. כמו כן נעשתה עבודה להתאמה לאחור של טפסים שפותחו לפני שהיתה תמיכה.
    גם בנושא חתימה דיגיטאלית בטפסים ממשל זמין הכניס לקריטריונים של המכרז שיצא לפני כחצי שנה לרכישת כרטיסים חכמים לממשלה (במקביל לתעודת זהות חכמה) תמיכה בלינוקס שלא היתה קיימת אצל הספק הקודם SC2 . הספק הנוכחי שזכה athena תומך וקיימים הסברים באתר GOVIL .
    יואב
    לגבי נושא התמיכה בתצורה הספציפית שהוזכרה יבדק ותיקון יופץ בהתאם לנדרש.

    יואב

    • 11/06/2010 ב- 9:39 pm

      היי יואב,

      ראשית, תודה על התגובה. אני שמח לראות שאתם מתייחסים.

      יש לך הערכת זמנים להוצאת גרסה עבור לינוקס 64bit?

      כמו כן, אשמח לעזור לבחון את הגרסה הזאת כשתצא לפני.

      קפלן

  4. kobi
    12/06/2010 ב- 9:14 am

    1. כל הכבוד על ההשקעה בתמיכה בשתי פלטפורמות (לינוקס וחלונות).

    2. מה עם אפל ? סולריס …

    2. יש מדינות בהן הממשלה אינה צריכה לתמוך באף פלטפורמה. במדינות אלו נעשה שימוש בטפסים שמפורסמים בפורמט מקובל או תקני. שימוש בפורמט תקני או מקובל מאפשר לקבל תמיכה אוטמאטית בכל פלטפורמה ללא צורך בשימוש בתכנה מיוחדת שלא בהכרך קיימת לכל פלטפורמה.

    בצרפת בחרו ב PDF כדי לפרסם טפסים לאזרח:
    http://vosdroits.service-public.fr/particuliers/R1269.xhtml
    בארצות הברית גם בחרו ב PDF:
    http://fedforms.gov

    מה היתרונות והחסרונות של שימוש בפורמט קנייני לצורך הפצת טפסים לאזרח ?
    מדוע נבחרה בארץ דוקא שיטה זו ?

  5. יואב
    13/06/2010 ב- 10:15 am

    בזמנו נבחנו מספר חלופות כולל PDF וממגוון שיקולים הוחלט שבסך הכל זה פחות מתאים החל מסביבת הפיתוח היחודיות של ADOBE בניגוד לפתרון הקיים המובסס HTML, דרך קלות האינטרגציה למערכת קיימות, עבודה עם STORE של החתימות היחודי ל ADOBE ועוד.
    הפתרון הקיים מציע גם חלופה להצגה כ HTML נקי (עוד יתרון ביחס ל ADOBE ) ואז זה מתאים בגדול לכלל הפלטפורמות. הצורך בסרגל הינו בעיקר לעבודה OFFLINE וחתימה דיגטאלית.
    מזה מספר חודשים / שנים נראה שנושא התעודת זהות החכמה לחתימה דיגיטאלית הנה ומגיע ולכן ממשל זמין דוחף את נושא החתימה הדיגטאלית ולכן מועדד את הפתרון של התקנת הסרגל.
    ממשל זמין רוצה להיות מוכן לנושא החתימה עוד לפני החלוקה לכלל האזרחים. כבר כיום יש המון אוכלוסיות עם כרטיס חכם אשר עושות שימוש בחתימה דיגטאלית. (בתי עסק גדולים חייבים בכרטיס לדווח למס הכנסה מאפריל , עו"ד ועוד).
    לגבי ההמצאים של רותם שמחה- זה נובע מכך שתהליך ההתאמה לאחור לוקח זמן. אולם כאמור טפסים חדשים נבנים מראש לתמיכה בכלל הפלטמורמות. אני אנסה לרענן את הנושא ולבדוק היכן אנו עומדים בתיאמות לאחור. זיכרו כי עד היום פותחו כ 1500 שרותים משולבי טפסים.
    לגבי תאימות ל 64 – אבדוק ועדכן. אם צריך עזרה – אשמח לפנות בפורום זה.

    • רותם שמחה
      13/06/2010 ב- 6:47 pm

      יואב, שים לב שכרגע הוראות ההתקנה באתרכם מכוונות רק למתקיני התוסף על אקספלורר ובכך מבלבלת את המשתמשים האחרים.

  6. a
    13/06/2010 ב- 10:47 am

    בתור הדיוט –
    מדוע עבור חתימה דיגיטאלית צריכים תוכנה ייחודית? אשמח אם מישהו יסביר לי. אני מקוה שזו לא שאלה מפגרת, אבל גם אם כן אשמח להתיחסות עניינית.

  7. 13/06/2010 ב- 6:35 pm

    עד שהבעיה תסודר, החלטתי להמשיך את כתיבת הדוח עם פיירפוקס על חלונות (כן, זה מה שהיה לי זמין). התקנת התוסף (גרסה 1.6.8.0-7) היתה חלקה ומלאתי את הדוח בלי בעיות.

    כשרציתי להדפיס את הטופס נתקלתי בבעיה. דבר ראשון אין כפתור הדפסה בסרגל הכלים (לא עבור הטופס הזה, בטפסים אחרים הוא קיים). ניסיתי להשתמש בכפתור "שלח/הדפס" בסוף הטופס. בפעם הראשונה קיבלתי הודעה שגיאה על כך שחסרים לי כמה שדות, ולאחר השלמת המידע ניסיתי שוב. הפעם קיבלתי שאלה שתוסף רוצה לבצע הדפסה ושאלה אם אני מאשר. לצערי, לאחר האישור לא היתה שום הדפסה במערכת.

    וידאתי שהכל תקין ע"י כניסה לטופס אחר והדפסה שלו דרך התוסף (שוב באמצעות כפתור "שלח/הדפס" בסוף הטופס). פניתי שוב לתמיכה הטכנית של תהילה (החבר'ה של ממשל זמין) ולאחר מספר שאלות הם ביקשו ממני לשמור את הטופס ולשלוח אותו אליהם לבדיקה.

    תוך זמן קצר קיבלתי את הטופס בחזרה כקובץ PDF, כך שהשירות שלהם בסדר גמור. על פי צילום מסך שקיבלתי מהתומך, נראה שהוא ביצע את ההדפסה דרך אקספלורר ולא דרך פיירפוקס, כך יתכן שמדובר בבעיה כלשהי בשילוב שבין הטופס, התוסף ופיירפוקס.

    לסיכום, אפשר להגיד שבעוד שהתמיכה בתוכנה חופשית אינה מושלמת, החבר'ה של תהילה נותנים שירות מהיר ואדיב. הבעיה נפתרה עבורי באופן נקודתי, אך זה אינו פתרון קבוע, וצריך לטפל בנושא לטווח הארוך.

  8. יואב
    13/06/2010 ב- 7:45 pm

    ליאור,
    במקביל לפניה שלך לתמיכה, הנוהל הינו להעביר את התקלה למנהל הפרויקט המתאים המטפל בטופס לצורך "תיקון שורש". במקרה זה, מכיוון שטרחת לפרט בצורה יפה את הבעיה, אנא שלח לי את הקישור לטופס הספציפי שאתה מנסה למלא ואדאג אישית לתיקון בנושא.
    שמחה- הערתך נכונה. באתר אגת אני אוסיף את הקישורים המתאימים גם ללינוקס. לא נתנו דגש לאתר אגת משום שמי שמנסה לפתוח טופס מהממשלה מופנה כמובן לאתר הממשלה שם דאגנו להסברים וקישורים מתאימים גם ללינוקס + FF.
    לשאלתו של a לגבי הצורך בתוסף לחתימה – הדבר משול לאדם המנסה למשוך את עצמו למעלה על ידי משיכת השערות שלו עצמו- במילים אחרות לצורך חתימה על תוכן המוצג בדפדפן חייב שיהיה זה גורם חיצוני אשר יבצע את החתימה מחוץ לתוכן המוצג בדפדפן.

    יואב

  9. יואב
    15/06/2010 ב- 3:16 pm

    אני בודק . בעדיפות אני אנסה לתקן. שלח לי טלפון שלך בבקשה לעזרה בסיוע הבעיה.

  10. יואב
    17/06/2010 ב- 8:59 pm

    קיבלתי עדכון שהבעיה של "שלח הדפס" היתה בסקריפט בטופס (לא קשור ל FF ) והיא תוקנה.
    יש לגלוש מחדש לטופס.
    אשמח לשמוע מכם שזה תקין.

    תודה,

    יואב

    • 18/06/2010 ב- 2:38 am

      היי יואב,

      קודם כל, תודה על הטיפול המהיר.
      אכן, ניתן לבצע הדפסה בטופס "דין וחשבון מילולי".

      אך כעת אני נתקל בבעיה אחרת והיא שפיירפוקס קורס בשלב הדפסת הטופס בחלק הקשור ל-"שולח נתונים למחשב מרכזי". גם לחיצה על ביטול מביא תוצאות דומות. הדבר קרה לי ב-3 טפסים שונה תחת פיירפוקס 3.6.3 על חלונות.

      עניין נוסף שגיליתי היא שבטופס "דיווח על החלטת ועד העמותה על מינוי מורשי חתימה" שדה "עיר" מגיב בצורה בעייתית:
      1. הבחירה נעשית מהרשימה, ללא אפשרות הקלדה מהירה (הקשת אות ראשונה של שם העיר ומעבר למקום המתאים ברשימה), כמו כן, לא ניתן למחוק או לערוך את שם המרצה אותו מעריכים.

      קפלן

  11. יואב
    18/06/2010 ב- 9:32 am

    ליאור,

    מכיוון שנראה ומדובר בבעיות ספציפיות בטופס כזה או אחר – מעביר את טיפול למסלול תמיכה רגיל ולא מעל דפי פורום זה.
    צוות התמיכה של ממשל זמין (אגב עובד 24X7 ) יהיו איתך בקשר בהקדם ויסייע בידך לקבל שירות מיטבי, מקצועי ואיכותי
    תודה על ההערות הבונות והחשובות ושבת שלום.

    יואב

  12. יואב
    18/06/2010 ב- 5:35 pm

    אל תידאג – תמשיך לקבל טיפול אישי, צוות התמיכה בממשל זמין זה לפנק לפנק לפנק….

  13. י
    10/11/2011 ב- 12:32 pm

    יש עדכון בנושא?
    משתמש בiceweasel 8 דביאן 64 ביט, הותקן (לאחר שינוי ידני בגרסה עליונה),
    בXPI אכן יש שני קבצים, אחד בשביל 32 ואחד בשביל 64,
    אבל בסופו של דבר זה לא עובד, אותה שגיאה כמו פה.

    • 10/11/2011 ב- 8:12 pm

      זה נשבר להם שוב, והם עובדים על זה אחרי שיצרנו איתם קשר. מקווה לתיקון במהלך נובמבר.

  14. י
    11/11/2011 ב- 11:55 am

    ויש איפה להסתכל כדי לדעת אם זה תוקן?

    תודה.

    • ליאור קפלן
      12/11/2011 ב- 10:47 am

      אני אשתדל לפרסם פוסט ברגע שזה יתוקן.

  15. 17/06/2012 ב- 5:17 pm

    האם הטפסים אמורים לעבוד עכשיו? אני מקבל את אותה הודעת שגיאה עבור הטופס "דו"ח תעבורה" של משטרת ישראל. אני ב Iceweasel על דביאן testing. שיטוט בתוכן של תוסף הסרגל מגלה קובץ בשם libagat-x86_64.so, כך שיש תקווה. עם זאת הפלט של ldd על הקובץ הזה מראה שהוא תלוי במספר ספריות: libxpcom.so,libmozalloc.so, ו libxul.so. הספריות הללו לא מופיעות במיקום הסטנדרטי של ספריות (/usr/lib/x86_64-linux-gnu/) אלא, מכיוון שהן חלק מהחבילה xulrunner-10.0 הן נמצאות ב /usr/lib/xulrunner-10.0/. מה עלי לעשות?

    • 17/06/2012 ב- 10:54 pm

      לצערי אין חדש תחת השמש בלינוקס, למרות הניסיון של החברה המפתחת להתמודד עם הנושא.

  1. 30/06/2013 ב- 10:37 am
  2. 30/06/2013 ב- 10:40 am

כתיבת תגובה