ראשי > Israeli Community > פיצול בקהילה

פיצול בקהילה

לאחרונה פרסמתי בבלוג שאני מחפש עבודה, והנחתי שההודעה תגיעה ותעשה את שלה בין קוראי הפלאנט. אך להפתעתי שקט דממה. רק כאשר במקרה נתתי קישור לאותה ידיעה ברשימת התפוצה linux-il התחילו להגיע תגובות, ורובן ביום שאחרי הפרסום.

בהתחלה לא קישרתי בין השניים, ורק לאחר ששאלתי אנשים איך הם הגיעו אלי הבנתי שכנראה שיש לנו פיצול (fragmentation) בקהילה. כלומר אנשים רבים שמתעניינים בלינוקס ורשומים ל-linux-il שאינם קוראים את הפלאנט. צריך גם לזכור של-linux-il יש רוב דומם שבעיקר קורא ולא כותב. לעומת זאת בפלאנט אפשר לקרוא גם דברים חצי טכניים של אנשים ולא רק שאלות של "איך פותרים את הבעיה".

אני תוהה מה אפשר לעשות לגבי הפיצול הזה. זה לא שאני רוצה להכריח אנשים לקרוא את הפלאנט, אבל אפשר למצוא שם הרבה דברים שרלוונטים לקהילה. נכון שב-linux-il יש גם קהל שמתעניין בצד הטכני ולא בקהילתי, אבל לדעתי יהיה טוב לנסות לשלב אותו בקהילה.

אשמח לראות אנשים מ-linux-il שיצרפו את הבלוג שלהם ל-planet (שלחו לי מייל ואעשה זאת) כדי לגשר על שני החלקים של הקהילה.

:קטגוריותIsraeli Community תגיות:
  1. חץ בן חמו
    31/05/2008 ב- 7:38 pm

    שלום ליאור,
    אני חושב שאותו פיצול נובע מסיבה פשוטה: על מנת להשתתף ב-Linux IL יש צורך בתהליך של שליחת מייל ורישום (subscribe) בשעה שהפלאנט הוא יותר אתר שאנשים מציצים בו מדי פעם, וחלקם גם מוסיפים אותו לקוראי ה-RSS שלהם. כמה מוסיפים? שאלה טובה.

    אתה צריך לזכור שרשימת התפוצה של Linux-IL קיימת כבר כמעט עשור (כמדומני, אין לי כאן את המספרים), ורוב ותיקי ה-LINUX בארץ נרשמו אליה עוד ממזמן. חלק נרשמו יותר מאוחר, חלק עזבו בגלל כל מיני פיצוצים, אבל מאז ומתמיד זה היה תפוצת מייל ולא פורום מסודר.

    לעניות דעתי, אני חושב שהגיע הזמן ש-LINUX-IL יעבור איזה "גיור" ממצב של רשימת מיילים (Mailing list) למצב של פורום. במידה והקהילה מעוניינת, אין לי בעיה לתרום מיקום, רוחב פס וכו' להרמת פורום כזה ללא פרסומות.

    היתרון הענק של פורום הוא שניתן להסתכל קדימה ואחורה ולהגיב בזמן אמת גם קדימה ואחורה. יש כמובן את האפשרות בפורום להירשם ל-RSS כדי לקבל הודעות (וחובבי ה-regex יוכלו לעשות פילטרינג כלבבם).

    תודה,
    חץ

  2. 31/05/2008 ב- 8:18 pm

    א. גם ברשימת תפוצה אפשר לעשות filter־ים מבוססי regex. הכל תלוי ביכולותיו הטכניות של הכותב.
    ב. רשימת התפוצה linux-il היא רשימה של "דינוזאורים". החוקים הבירוקרטיים שלה מתאימים לתקופה בה דואר אלקטרוני היה הרבה יותר נחוץ מהיום – אסור לכתוב בעברית ("כי זה לא מופיע טוב לחלק מהאנשים"), אסור לשלוח הודעות HTML ("כי זה כבד") ועוד לא נגענו לסוגיות אחרות שנועדו כנראה להבריח משתמשים שלא בקיאים מספיק ברזי הרשימה.
    ג. אסור להוציא גזר דין סגירה על הרשימה הנ"ל, מאחר והיא מורכבת ברובה מאנשים דוממים שעוקבים אחר הדיונים, ובמידה והשימוש ברשימה יופסק אנו עלולים לאבד אותם כי הם לא ימצאו עניין להירשם לפורום נוסף בשביל לעקוב ולהשתתף בדיונים. בעבר היה ניסיון בלינמגזין לאפשר השתתפות ברשימה דרך ממשק וובי, אבל הוא לא עלה יפה.
    ד. כרגע ישנן הרבה קהילות לינוקס קטנות שפזורות במספר גדול של אתרים. נוצר מצב בו ייתכן שמשתמש אקראי כלל לא מודע לדיונים ולנושאים שעולים על הפרק במקומות אחרים (אובונטו ישראל, פורום לינוקס בתפוז, לינוקס.ישראל.נט, מנדריבה, סוסה, וואטסאפ, linux-il וכו').

    במקרה היום רציתי לפרסם הודעה מסויימת ב־Linux-IL מאחר והיא רלוונטית לחלק מהאנשים שברשימה, אך נאלצתי להסתפק בדרכים אחרות מאחר וחוקיה של הרשימה הנ"ל עלולים להפוך את פרסום ההודעה למשימה מסובכת.

  3. 31/05/2008 ב- 8:37 pm

    עוד פרט חשוב ששכחתי – לדעתי למרבית חברי רשימת התפוצה Linux-IL אין בלוגים, והם מקצועיים יותר בתחומם.

    גילוי נאות: אני קורא את linux-il, ויש לי בלוג בפלאנט לינוקס.

  4. 31/05/2008 ב- 8:43 pm

    בעבר עקבתי אחרי כמה פורומים. פשוט לא נוח. אנ בערך עוקב אחרי אתר פורומים אחד (WhatsUp) וזהו.

    אני משתתף בכמה רשימות תפוצה. זה הרבה יותר נוח לי. ניסיתי להשתמש בקורא RSS, וזה פשוט לא עבד למשהו סביר.

    אם יהיה עוד פורום, סביר להניח שלא אשתתף בו. משיקולי נוחות.

    לדוגמה: מה יקרה כאשר בעבור כמה שנים יגמר לך הכסף או תריב עם הספק או משהו אחר וכל תוכן הפורום ילך לאיבוד?

  5. 31/05/2008 ב- 8:46 pm

    דרך אגב, בפורום בתפוז השתתפתי בעבר הרחוק, עד שזו הפכה להיות משימה בלתי־אפשרית. מאז אולי המצב השתפר, אולם האתר של תפוז מפריע לי כל פעם מחדש.

  6. רוני
    31/05/2008 ב- 11:44 pm

    אני סבור שלרשימת דיוור באנגלית יש חשיבות שלא הוזכרה. העובדה שהיא רשימת דיוור, ובאנגלית, מאפשרת גם ללא ישראלים ו/או ללא התקנה של עברית, להשתתף. בעבר היו שני איראנים (נדמה לי שלאחד המשתתפים ברשימה יש קשר קלוש עם אחד מהם, והשני כנראה נפגע מפרסום נוטף ציונות שהופיע). כאשר אני חושב על עוד מעדיפי שפה זרה שנמצאים שם עולים לי אנשים נוספים:
    1. לא ברור לי באיזו מידה של קלות מפתח דביאן שלאחרונה היתה איתו פגישה בי-ם יכול לקרוא פורומים בעברית.
    2. נדמה לי שלג'פרי יש קושי עם עברית.
    3. נדמה לי שהמיסד של הרשימה גם התקשה בעברית.
    בקיצור, זה חלון לעוד אנשים.
    בנוסף לכך, האם אתרי ארכיב מתאימים לאופציות המתקדמות שהוזכרו פה? האם רשימות התפוצה מתו? ראיתי בתחילת העמוד על חשיבותם של לוגואים. אפשר לדבר על חשיבותם של שמות. האם לרשימה linux-il אין שם מוצלח?

  7. חץ בן חמו
    01/06/2008 ב- 1:26 am

    אז ככה. לצפריר:
    1. זה אולי לא נוח (כל אחד והנוחות שלו כמובן), אבל אם משתמשים בקורא RSS כמו Thunderbird שמראה את הפידים כמו מיילים, אז זה יותר קל להתרגל. אני אישית משתמש ב-Akgregator והוא נותן לי לעקוב אחרי 35 בלוגים בפידים מצוין. שוב, עניין של טעם.
    2. אני לא חשבתי על עוד משהו, אלא ממש המרה ממצב של Mailing list למצב של פורום (לדוגמא: פלטפורמת PHPBB). כמובן שכלום לא יעשה ללא אישור של המשתתפים (או רובם), אבל – עוד חזון למועד כמובן.
    3. לגבי כסף: שילמתי ב-bluehost על מנוי והם מראש גבו לשנתיים, כך שלפחות לשנה וחצי הקרובות, זה מסודר.
    4. לגבי תפוז, אתה לא היחיד. אני מחפש זמן רב בנרות אפליקציית פורום שמציגה את הדברים בצורה שהם מציגים (מה לעשות, ככה משתמשים אוהבים את זה), כדי לעוף משם כמה שיותר מהר. לאחרונה הם הגדילו בטירוף את הפרסומות שם, ומה שפעם היה מתחלק ל-3 פרסומות טקסט קטנות + פרסומת גדולה למעלה (למעט אלו מהצדדים) נהפך היום ל-2 פרסומות ענקיות + צדדים.

    רוני:
    1. אפשר יהיה לקבוע שאם הרשימת תפוצה תעבור למצב של פורום, הפורום יהיה אנגלי ואולי זה יפוצל ל-2 (אחד סאב-פורום אנגלי ואחד עברי.. תלוי בקבוצה)
    2. השם LINUX-IL מוצלח לדעתי ואפשר להרים פורום LINUX-IL 🙂

  8. 01/06/2008 ב- 2:13 am

    דווקא akkregator היה הלקוח שאיתו ניסיתי לעבוד בסיבוב האחרון.

    אתה חושב על משהו כמו:
    http://dir.gmane.org/gmane.linux.region.israel

  9. 01/06/2008 ב- 2:16 am

    אתה מציע לפצל את הדיון של רשימה עם עשרות משתמשים פעילים למשהו שנפרש על פני עשרות בלוגים שונים של משתמשים שונים?

    זה הרי הרבה יותר גרוע. הרבה יותר קשה ליצור ארכיון נורמלי. יש הרבה יותר נקודות כשל.

  10. 01/06/2008 ב- 10:48 pm

    צריך ללמוד לחיות ביחד..
    הרשימה היא מקום נחמד שקשה למצוא לו מחליף.
    מקום לשאול שאלה מקצועית רצינית, ולקבל תשובות מקצועיות מאנשים רציניים.

    אני חושב שהשפה האנגלית, בנוסף למה שרוני כתב, גם עוזרת לתקשורת טכנית שוטפת וברמה גבוהה, ועוזרת לסנן ניוביז וטרולים. אין לי שום דבר נגד ניוביז, אבל נוח לי שהם מתקשרים בתפוז והרשימה שומרת על רמה רצינית.

    רק לאחרונה התוודעתי לפלאנט, וזה מגניב.

    אני חושב שאין מנוס מלהיות בשניהם ולהנות מהיתרונות של כל אחד בנפרד.

  11. Lior Kaplan
    02/06/2008 ב- 6:50 am

    המטרה שלי אינה לאחד את הפלאנט עם linux-il, אלא לוודא שאנשים משתתפים בשני המרכזים האלה של הקהילה.

  12. דורון
    02/06/2008 ב- 4:52 pm

    אתה בן אדם מפחיד …
    מה זה הפסימיות הזו ? קראתי את הכותרת ונבהלתי , פיצול בקהילה ? שלנו ?
    🙂

    אני לא רוה את זה כפיצול , פיצול להבנתי הוא פיצול אידיאולוגי , יכול להיות שהוא מלווה ב"פיצוץ" .. זה לא המקרה שלנו.

    במקרה שלנו, לאור הסטוריה מסויימת, נוצרו מספר קהילות מקומיות המרוכזות סביב מספר אתרים ורשימות תפוצה. כלומר אנשים שונים ניזונים ממקורות מידע שונים.
    היה כמובן הכי טוב לנסות לחשוב איך לאחד דברים לפחות תחת הכותרת של אותו שרת / אתר או 2-3 אתרים , כי מכוון שהקהילה אינה גדולה , אין טעם לבנות פורום לכל אחד או רשימת תפוצה לכל אחד.

    – דורון

  1. 06/12/2008 ב- 7:32 pm

כתיבת תגובה