ראשי > LibreOffice > כנס ליברה אופיס 2012 (יום 3)

כנס ליברה אופיס 2012 (יום 3)

היום השלישי התחיל עם הרצאה על Pootle, וליתר דיוק הגרסה הבאה של Pootle. מעבר למעבר על כל החידושים שנראים מאוד מעניינים ניצלתי את החלק של השאלות כדי להעלות מספר נקודות שהפריעו לי בתוכנה/ממשק כתוצאה מהעבודה המשותפת על ליברה. על חלק מהנקודות כבר דיברתי מראש עם המרצה, אותו פגשתי באחת ההפסקות בימים הקודמים, אבל עדיין עדיף שכולם ישמעו את הנקודות. מעבר ללרשום את הדברים גם קיבלתי כמה טיפים לגבי התוכנה ואני מקווה להשתמש בהם בהמשך.

ההרצאה הבאה בוטלה, ולכן היה לי חלון זמנים להתעסק שוב עם הבניה של ליברה. נראה שאחרי עדכון של הקוד בבוקר אני נדרש לבנות את כל העץ מחדש למרות שנראה שהשינוי היה בחלק דיי גבוה ש העץ תלויות. ניגשתי לקאולן שעשה את השינוי כדי לדבר איתו, והבנתי שהשינוי קצת יותר בסיסי בעץ תלויות, אבל התאריכים של ה-commits הם מאתמול (הזמן שהוא עשה commit מקומי), בעוד שהשינויים נדחפו רק הבוקר.

השיחה התפתחה לדיבור על באג אחר (i#105623), והסבר קצת על הבעיות האפשריות שמובילות לבאג. בסופו של דבר נראה שמדובר בבאג שקשור ל-ICU (תת ספריה שדואגת לתמיכה ב-Unicode ו-Locales). כבר נתקלתי בה בעבר במסגרת באג אחר, אבל פה נדרשת קצת יותר בדיקה. בכל מקרה, אני מקווה שעם ההסברים שקיבלתי אצליח קצת להיכנס בעובי הקורה ואולי לכוון את קאולן לבעיה יותר מדוייקת (ולכו תדעו, אולי גם לפתור לבד).

לאחר מכן שמעתי הרצאה על הפעלת עמותות (או ארגוני ללא מטרת רווח) באמצעות תוכנה חופשית. מעבר לשימוש הברור ב-GnuCash שמעתי קצת על שימוש ב-GNU Enterprise ו-CiviCRM שאת שניהם אצטרך לבדוק בהמשך. אחרי ההרצאה דיברתי קצת עם ת'רסטון על הבעיה של אישור התוכנה מול רשות המיסים, ונראה שבגרמניה התהליך שונה מזה שבארץ.

ההרצאה הבאה אמורה היתה להציג מקרי שימוש בליברה אופיס, אך מסתבר שזה בעיקר הרצאה על הצהרת כוונת של מישהו שעושה תיזה בנושא ובעיקר סיפר על המקום לימוד הייחודי שלו, שמתמחה בתוכנה חופשית. כשביקשתי שישחרר את הנתונים של המחקר שלו (רק הנתונים, לא המחקר עצמו) קיבלתי תשובה שאחרי שהאוניברסיטה תאשר את המחקר אי שם ב-2014 הוא יפרסם אותם… יופי באמת.

לקחתי את הזמן בארוחת הצהריים כדי לדבר עם אנשים, ונתקלתי ב-Michael Stahl, בחור שעובד ב-Red Hat ובין השאר בעיקר מתעסקת עם מערכת הבניה (המחורבנת) של ליברה אופיס. הוא עובד לא מעט כדי לשפר את המצב לאט לאט. לפני כן הוא עבד ב-Sun על אופן אופיס. קיבלתי ממנו קצת סקירה על מאחורי הקלעים של אופן אופיס ועל היחסים בין החברות המסחריות. בנוסף גם הוא סיפר לי קצת על המערכת הבניה עצמה, משימה לא קטנה עבור מערכת כזאת גדולה ומורכבת.

כשהגעתי להרצאה גילתי שגם היא בוטלה ויש לי עוד זמן לעבוד על דברים שלי. ניצלתי את הזמן לשאול את המפתחים קצת שאלות ובסוף קיבלתי ממייקל משימה מאתגרת והוא להריץ סטטיסטיקה על זמן הטעינה של ליברה אופיס כחלק מהתהליך הבניה האוטומטי במכונות הבניה. הוא נתן לי הכוונה כללית, אבל אצטרך לשבור את הראש על איך לעשות את זה בפועל. אחד המפתחים שעבר בסביבה שאל מה קורה ואמרתי לו שאני ומייקל מנסים לתת משימות אחד לשני, ובנתיים מייקל מנצח.

לאחר מכן נכחתי בהרצאה על התשתיות של ליברה אופיס. הנחתי שלא הרבה השתנה מאז שנה שעברה, אבל זה אחלה רקע להמשך עבודה שלי (המחשב ממשיך לקמפל את ליברה תוך כדי). ההרצאה היתה מעניינת ולא כבדה מידי, וניצלתי את חלק השאלות כדי להעלות מספר נושאים שהפריעו לי ובעיקר על שרת ה-Pootle שלא מגיב תמיד, ומסתבר שלפעמים זה פשוט נעילות של ה-DB לצרכי גיבוי.

בסוף ההרצאה ניגש אלי מישהו נוסף ששאל שאלות ואמר לי שזאת כבר ההרצאה השניה היום שאני גונב לו את השאלות/הערות. מעבר לצחוק משותף על העובדה, שאלתי אותו מה הוא עושה בליברה אופיס וקיבלתי תשובה שהוא העורך דין שהקים את הקרן. ידעתי שמבחינה משפטית המצב בגרמניה מבחינת החוק הוא מעניין ויש להם הגדרה שונה משלנו, וגם שבכוונה לא הקימו עמותה אלא משהו שונה. התחלנו לדבר והמשכנו להפסקת קפה תוך כדי ההסברים המשפטיים על החידוש שבהקמת הקרן. Michael Schinagl ללא ספק עשה עבודה משפטית יפה כדי להתמודד עם החשש שמישהו ינסה לפרק את הפרוייקט מנכסי בדרכים שונות. העבודה שלו היתה מספיק יצירתית כדי שחלק גדול ממדינות אירופה לא יספקו את התשתית המשפטית הנדרשת, וגם בתוך גרמניה הוא עבר שלוש מדינות (בתוך הפדרציה) עד שנמצא מי שאפשר יהיה לדון איתו על הדברים האלה כדי שיאושרו.

עם זאת, נראה שהגוף המשפטי שהוקם הוא באמת ייחודי ובוצע באופן שיגן על הפרוייקט, אולי אפילו הגנת יתר (גם על זה דיברנו). בכל מקרה כנראה מדובר בסמן הקיצוני לגבי כמות ההגנה שגוף שמייצג פרוייקט תוכנה חופשי ירצה, אך טוב שיש כזה סמן. הוא גם אמר לי שאיזה גוף מחקר בצרפת המליץ לשנות את חוק העמותות מאחר והחוק הנוכחי לא מספק הגנה נדרשת וההוכחה היא שהקרן הוקמה לבסוף בגרמניה. מרשים ביותר.

לאחר סיום הכנס נפגשנו שוב באיזה hackclub במשותף עם החבר'ה של אובונטו "שחגגו" את הגרסה החדשה. הקבוצות לא התערבבו יותר מידי, אבל עדיין היה זמן נחמד כאשר סוף סוף אנשים רק מדברים ללא מחשבים (וגם שלוש בירות ב-5 יורו כנראה עזרו (: ).

ניצלתי את ההזדמנות כדי לדאוג לבירה נוספת ליאן, שתיקן במהלך היום את הבאג של Calc. בלילה עוד ניסיתי לאמת את התיקון (הפעם לא על המחשב שלו). ברגע שאצליח לאמת, אדאג גם להוסיף את התיקון לענף של 3.6.

ניצלתי האווירה הפחות פורמלית להודות באופן אישי למפתחים שאני עובד איתם כבר תקופה, יש דברים שמקבלים משמעות עמוקה יותר כשהם נעשים פנים מול פנים ולא במייל. גם קיבלתי כמה מחמאות בתמורה, מה שתמיד נעים, אך מצד שני גם יוצר הרגשה מחייבת להמשיך לתרום. נראה לי מצב של win-win.

:קטגוריותLibreOffice
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

