ראשי > LibreOffice > כנס ליברה אופיס 2012 (יום 1)

כנס ליברה אופיס 2012 (יום 1)

בבוקר הכנס קמתי מוקדם כדי להמשיך לעובד על המצגת (החלטתי שעדיף לישון כמו בן אדם מאשר לסיים את המצגת באמצע הבוקר). לכנס הגעתי באיחור מכוון, והסתבר שההימור היה מוצלח – הגעתי דקה לפני שהתחילו לדבר בהרצאה הפתיחה של Jeremy Allison על קוד פתוח בגוגל. לשמחתי ההרצאה היתה גם כנה מאוד וגם לא מסחרית/שיווקית. לאחר מכן המשכתי להרצאה על מצב הפרוייקט והרצאה על Gerrit שהיא מערכת לביקורת על קוד מבוססת git ששולבה לא מזמן בליברה כדי לבדוק טלאים לפני שהם נכנסים לעץ הפיתוח הרשמי.

למרות שנכחתי בכל ההרצאות, רוב הקשב שלי עדיין הופנה להכנת המצגת, עם תוספות של הרגע האחרון. כנראה שאני גם צריך להשתפר בחלוקת קשב (:

לאחר ההפסקה המשכתי להרצאה של הסעודים שדיברו קצת על הפרוייקט שלהם. ההרצאה לא היתה מעניינת במיוחד למעט החלק שהם הגיעו לתאכלס – יש להם צוות של 10 אנשים, מתוכם 4 תוכניתנים. שני באגים שקשורים ל-RTL כבר נפתרו לגרסה 3.7 והם ממשיכים ללמוד על הפרוייקט ולעבוד על באגים. קצת ריחמתי עליהם מאחר והקהל בחדר היה כ-7 אנשים, מתוכם 4 סעודים. לא נעים.

ניצלתי את הרבע שעה בין ההרצאה של הסעודים לשלי כדי להתחבר למקרן ולבדוק אם השתנה משהו בתמיכה של ההרחבה Presenter Console בעברית. מסתבר שלא השתנה כלום והמצב שלה עדיין מזעזע. רק שהפעם לקחתי צילום מסך של המצגת שלי עם הבעיה של ההרחבה והוספתי את זה כשקף למצגת בדקה ה-90.

ההרצאה היתה בסדר גמור, כאשר לקחת לי פחות זמן ממה שחשבתי, בעיקר כי יכולתי לדלג את רוב ההסברים הבסיסים לגבי RTL. הסיבה היא שכמו אצל הסעודים, רוב הקהל גם ככה מכיר לעומק את נושאי ה-RTL. אומנם היו לי כמה אנשים יותר, אבל לא משהו משמעותי. אין ספק שלהתכונן יומיים להרצאה ובסוף לגלות שאין קהל זה מדכא. מצד שני, השתעשעתי לראות את כל הסעודים מנידים בראשון להזדהות כל פעם שדיברתי על באג שהם הכירו. כמה פעמים, הם גם ביקשו שאעצור רגע את המצגת כדי שירשמו את מספר הבאג עליו אני מדבר.

אני רוצה להאמין שהיה לי תחרות עם מרצים מעניינים אחרים, והאמת שיש לפחות הרצאה אחרת שהייתי רוצה להיות בה, אבל עדיין לא המציאו את הטכנולוגיה של להיות בשני מקומות בו זמנית. כמה מפתחים שדיברתי איתם באמת אמרו שהסדר עדיפות שלהם בהרצאות היה שונה. לא נעים, אבל מובן לחלוטין.

לאחר המצגת ניגשתי אל הסעודים כדי להכיר ולנסות לתאם עבודה משותפת. קיבלתי תשובות חיוביות, אבל אני לא אופטימי מידי לגבי התוצאה. לקוות אפשר בכל מקרה, ואין לי שום בעיה לנהות מקצת כסף סעודי שיפתור לי את הבעיות בליברה אופיס. מעבר לבאגים הקשורים ל-RTL הם רוצים לעבוד גם על כל מיני בעיות שקשורות לערבית בלבד.

עוד באירוע החברתי בערב שלפני, גילתי שמצגת שלי מתנגשת עם זאת של Caolan, סיכמתי איתו שאעביר לו את ההרצאה באופן פרטי. הזכרתי את העניין הזה למפתח נוסף (Jan). ישבתי עם שניהם ועברנו על המצגת, כאשר יאן החליט לקחת על עצמו את הבאג של סרגל הגלילה האופקי ב-Calc. לקאולן בעיקר רציתי להראות את הבאג של סימני הכיווניות (RLM ו-LRM) שצבי דביר דיווח לי לפני כשבוע.

המשכתי להרצאה נוספת שהעברתי, שהיתה יותר מפגש לדיון (BoF) עם שאר המתרגמים, אך לצערי בכנס הנוכחי נראה שיש מעט מתרגמים כך שלמרות שהיה דיון חשוב במספר נקודות, היו חסרים לי אנשים רבים כדי להעלות נושאים נוספים.

לאחר הכנס היתה מיני ארוחת ערב וזמן למינגלינג עם אנשים. אלו היו שעתיים שנוצלו כהלכה כדי לדבר עם לא מעט אנשים ולקדם דברים. רנה (חבר בפרוייקט והמתחזק של ליברה אופיס בדביאן), עשה עבורי בניה מיוחדת של master לדביאן, אחרי שגילתי שאין בניה כזאת באופן אוטומטי. יאן הראה לי בשמחה רבה שהבאג נפתר, אך התחלתי לעבור איתו על כל המצבים של RTL (כיוון ממשק וכיוון גיליון) הראתי לו שלמרות השמחה והרבה וההתקדמות המשמעותית עדיין יש עוד קצת עבודה. מצד שני, השתעשנו שרוב התיקון לבאג הוא מחיקת קוד ישן והחלפתו בשורה או שתיים של קוד עדכני.

מ-Cedric קיבלתי מחמאה על כך שמאז ההרצאה בשנה שעברה (שרוב הנוכחים בכנס הקודם היו בה), הוא בודק את הפיצ'רים שהוא מוסיף גם בממשק עברי. אמרתי לו שחבל שהפידבק מגיע רק אחרי שנה, כי מבחינתי זאת היתה במטרה העיקרית של ההרצאה – לגרום למפתחים לחשוב על RTL פעם בכמה זמן. הוא קצת קיטר על זה שהוא מתקשה לחזור ממשק בעברית חזרה לממשק באנגלית, אבל אחרי כמה פעמים הוא כבר למד לזהות את המחרוזות הנכונות בעל פה. בהתאם לשמועה מהערב לפני, הצעתי לו ללמוד עברית והתנדבתי לעזור. הוא דחה את ההצעה בנימוס (:

פגשתי גם את Miklos שעובד על הקוד של ייבוא וייצוא ל-Writer ובעיקר נושאי ה-RTF ופורמטי DOC ישנים. בשנה האחרונה דיוותי לו על מספר בעיות וחלה התקדמות גדולה בתמיכה בפורמטים בכלל ובעברית בפרט. רציתי להחמיא לו לא רק במייל אלא גם פנים מול פנים. מצידו הוא רצה להראות לי התקדמות נוספת עם אחד המסמכים ששלחתי לו. באופן אבסורדי מדובר בחשבונית על הכרטיס טיסה לכנס של שנה שעברה, כך שמסתבר שכל דבר שקשור לכנס מנוצל לדיווחי באגים. דוגמה לבעיה דומה מלפני כמה שנים עם תוצרים של אותה תוכנה (גלבוע לחלונות).

על הדרך, הראתי לו גם בעיה נוספת באחד המסמכים שהשתפרו באופן מהותי. תוך כדי המעבר גם גילנו כמה רגרסיות בתמיכה במסמכים בקוד הנוכחי (master), כך שנראה שהעניין הזה נתפס מוקדם ויתוקן על הדרך.

שאר הערב נוצל כדי להכיר כאן אנשים חדשים ומעניינים, לדוגמה מנהלת הקהילה של PuppetLabs (ובעברה גם של MeeGO) שסיפרה לי קצת איך הדברים עובדים מהצד המסחרי של הדברים והניסיונות לאזן בין קהילה פרוייה לבין איטרסים מסחריים ואת איליד' שהצטרפה לפרוייקט דרך Google Summer of Code, ולאחר סיום מוצלח של המשימה גם קיבלה עבודה בחברה שמתעסקת בקוד פתוח.

אם כבר GSoC, אז מעניין לראות איך הפרוייקט הזה אכן מזרים דם חדש לפרוייקטי קוד פתוח. ולא רק הפרוייקטים מרוויחים אלה גם האנשים עצמם שמוכיחים יכולת וחלקם אח"כ מנצל את ההצלחה למקפצה לעבודה טובה, בעיקר בשוק שרוב הסטודנטים שמסיימים את התואר הינם חסרי ניסיון לחלוטין. מיקלוס לדוגמה גם כן התחיל כסטודנט ב-GSoC וכיום עובד בצוות ליברה אופיס של SUSE.

אחת המסקנות שלי היא שצריך לראות איך מייבאים את הרעיון הזה גם לישראל, בין אם מדובר בהשתתפות בפרוייקטים בין לאומיים או בפרוייקטים מקומיים.

:קטגוריותLibreOffice
  1. אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

