Bye Bye Flash

קראתי השבוע בלינמגזין על כך שאדובי מפסיקה (זמנית?) את שחרור הגרסאות ללינוקס 64 ביט. קראתי והתעלמתי כי לא חשבתי על פרצות האבטחה שהתגלו לאחרונה בפלאש.

בדביאן עדכנו היום את החבילה flashplugin-nonfree שדואגת למשוך את הפלאש הלא חופשי מהאתר של אדובי ולהתקינו על המחשב. חלק מעדכון החבילה היא כמובן משיכת גרסת הפלאש העדכנית. מאחר ואני על לינוקס 64 ביט, במקום הגרסה שהיתה לי עם חורי אבטחה קיבלתי הודעה שאומרת לי שאדובי הפסיקה את התמיכה ושהחיים קשים. ההפניה לעמוד FlashPlayer בויקי של דביאן לא ממש עוזרת לבעיה, אם כי נותנת מידע קצת יותר מפורט על המצב.

כתגובה אוטומטית ניסיתי את gnash שאמור להיות תחליף, אך בנתיים הוא לא ממש מתמודד עם דברים כמו סרטים ב-youtube או הסטטיסטיקות של wordpress.com. אז נראה שלתקופה הקרובה אני חסר פלאש, אולי זה צעד חיובי לעולם ה-HTML5, WebM ועוד כל מיני חידושים.

  1. לולי-
    18/06/2010 ב- 9:25 pm

    לא צריך להיות קושי, אפילו בדביאן, להתקין פלש 32 ביט. אני משתמש בו בהצלחה רבה (וגם בגרסה הישנה של 64 ביט בחלק מהכונות. זה לא צריך להיות כזה איום אם המכונה המדוברת אינה שרת קריטי, אלא סתם שולחון עבודה ביתי).

    lulifac1@maheer:~> rpm -qa | grep flash
    flash-player-10.1.53.64-1.1.1.i586
    lulifac1@maheer:~> uname -m
    x86_64

    • 18/06/2010 ב- 9:36 pm

      היי לולי, דביאן מאוד שונה ממערכות RPM כתוצאה מהסיבה הפשוטה שדביאן לא תומכת בהתקנת חבילות מארכיטקטורות שונות. כלומר אם אני על amd64 אי אפשר להתקין חבילות של i386. ניתן לעקוף את זה ע"י אפשרויות force שונות, אבל זה ממש לא בריא. במילים אחרות, אני עובד על מערכת 64 ביט טהורה.

      האפשרות היחידה שקיימת היא הרצה של התוסף בתוך chroot של דביאן 32 ביט, אבל זה קצת מעבר למה שאני מוכן להשקיע.

      • 18/06/2010 ב- 11:09 pm

        למיטב הבנתי דביאן חוסמים התקנה של ארכיקטורות שונות ברמת מנהל החבילות בלבד, ולא אמור להיות לך שום קושי להתקין דפדפן 32 ביט שיתפקד עם פלאש 32 ביט. אפילו לא תרגיש שינוי משמעותי בביצועים (חוץ מפלאש. הוא מעמיס בכל מערכת הפעלה).

        קצת מוזר לי שאדובי החליטו דווקא עכשיו לוותר על פלאש 64 ביט. בתקופה האחרונה מתחילה ההתעוררות של סביבות 64 ביט ואנשים מבינים שהארכיקטורה מגיעה לבשלות ועדיף לא להתעלם ממנה, וניתן להשיג תוכנות שקומפלו במיוחד לסביבה זו.

  2. לולי-
    18/06/2010 ב- 11:42 pm

    אני סבור שאתה טועה. קרא כאן:
    http://linmagazine.co.il/debian/sml/debian-64-bit

  3. z4ziggy
    19/06/2010 ב- 12:07 am

    אני על אובונטו 64 ועובד יפה מאוד עם flash החדש 32.

    root@pc:~# uname -m
    x86_64
    root@pc:~# dpkg -l | grep flash
    ii flashplugin-installer 10.1.53.64ubuntu0.10.04.1 Adobe Flash Player plugin installer

  4. 19/06/2010 ב- 12:38 am

    חברים יקרים, תודה על התגובות, אך כרע שום פתרון לא עובד.

    לגבי אובונטו 64 ביט – הם משתמשים בפתרון של nspluginwrapper שבדביאן מחזיר שגיאה ברישום הקובץ so (כבר לא היתה לי סבלנות לבדוק לעומק).

    תומר – דפדפן 32 אני לא רוצה להתקין.

  5. אלי
    19/06/2010 ב- 11:59 am

    גם בארץ' 64 החבילה נעלמה. מה שעשיתי לקחתי את הקובץ libflashplayer.so מהמערכת הישנה שלי שגם עבדה ב 64 ביט, ושמתי אותה במחשב החדש וזה פתר את הבעיה.
    תנסה למצוא את הקובץ הזה עם גרסת 64. אדובי שיחררו את זה פעם.

  6. akiva
    19/06/2010 ב- 8:13 pm

    עד כמה שאני זוכר לחלונות תמיד לא היה פלאש ל64 ביט, זה בונוס שהיה ללינוקס ועכשיו נלקח :-).

  7. 20/06/2010 ב- 12:34 pm

    היי ליאור,

    אתה יכול להתקין מהמאגרים את כרומיום
    ולפצות בYouTube בגירסאת הHTML5 דרך קישור זה:
    http://www.youtube.com/html5

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

