ראשי > Debian GNU/Linux, Free Software in Israel > 6 שנים עם לינוקס כשולחן עבודה

6 שנים עם לינוקס כשולחן עבודה

לפני 6 שנים, ב-2004, החלטתי לבחון את התרגום לעברית שעשיתי לתוכנית ההתקנה של דביאן, והתקנתי את דביאן כשולחן העבודה שלי. מאז ועד היום אני עם לינוקס כמערכת הפעלה יחידה. ההתקנה המקורית החזיקה מעמד 5 שנים, למרות כל העדכונים היומיים מעץ ה-unstable, וגם שרדה מספר מחשבים וכוננים קשיחים.

אפשר לסכם את ה-6 שנים האלה כשקטות מאוד – המחשב פשוט עובד, המושגים פרמוט, התקנה מחדש או אתחול בגלל שינויים יצאו מהלקסיקון שלי. בעיות רבות לא מטרידות אותי בכלל כגון וירוסים, בעיות כתוצאה מהפרדת הרשאות וכמובן הורדת תוכנות, תפוגה של רישיונות או shareware ודומיו. וכמובן שאת המסך הכחול אני רואה רק בצילומי מסך באינטרנט…

שלא תטעו, המצב לא מושלם, אך מתי ראיתם תוכנת מחשב מושלמת? קצב התפתחות הדברים ותיקון הבעיות הוא מעולה. יש לעיתים נדירות בעיות שמחכות שנים, אבל יש גם כאלה שנפתרות תוך 24 שעות. והכי חשוב – יש לאן לדווח על בעיות ועם מי לדבר עליהן. היכולת שלי להשפיע על תהליך תיקון הבעיות ולפעמים על הפיתוח עצמו עושה הרגשה טובה. אין כמו להשתמש בתוכנה שתרמתה לה ואולי גם שכוללת את שמך בקרדיטים.

למרות שמדובר במחשב ביתי, מבחינתי הוא יותר תחנת עבודה מאשר שולחן עבודה – חשוב לי שדברים יעבדו ולא ישברו. אני לא צריך ממשק גרפי מתוכחם אם עתיר גרפיקה. ב-6 שנים האחרונות היו פחות מ-5 הזדמנויות שמערכת ההפעלה "נשברה" ודרשה טיפול מעמיק, וזה קרה בעיקר בשני שדרוגים גדולים של מערכת ה-X ופעמיים נוספות בבעיות עם חבילות (בעיקר ספריות משותפות). אבל ממוצע של פחות מתקלה גדולה לשנה זה משהו שאני יכול לחיות איתו טוב מאוד.

לסיום, נשאר לי רק להמליץ בחום על לינוקס כשולחן עבודה. מושלם זה לא, אבל זה עדיין הפתרון הכי טוב לדעתי.

  1. 06/05/2010 בשעה 5:36 pm

    וואו… לא ידעתי ששנינו החלטנו לעבור ללינוקס בשולחן העבודה באותה שנה…

  2. 06/05/2010 בשעה 5:58 pm

    הי ליאור,
    אני מתנצל מראש אבל הדברים שלך טיפה פשטניים מידי.

    משתמש מן השורה ,לרבות משתמש לינוקס, לא ירוץ להתקים דביאן (או כל הפצה אחרת) ממאגר Unstable שלה.

    גם אני ,מן הסתם, משתמש על שולחן העבודה שלי בלינוקס, ומאחר ובד"כ שולחן העבודה שלי הוא נייד (מה שנקרא לפטופ) אני משתמש באובונטו שלא צריך להכביר עליה מילים כולל על כך שהיא נגזרת רחבה מאוד של דביאן מענף ה Testing.

    אני לא משתמש בממשק העברי של דביאן/אובנטו מטעמי נוחות והרגל אבל אני מסופק אם משתמש, מאלה שנאסוף סתם כך ברחוב, יעשה שימוש במערכת שהוא יודע שהיא בענף הלא יציב (למרות אובונטו עצמה מקורותיה ב Debian testing ולא בענף היציב). הדבר נכון גם ל"גיק" הלינוקסאי כלומר למי שכן מכיר את העולם הזה וכן עושה בו שימוש.

    מכל מקום את המשוכנעים שכנעת…

    בצד השרת אני כן משתמש ב Debian Lenny והחוויה דומה לשלך אני לא זוכר בתי השרת עשה reboot או מתי היה לא זמין. הוא הותקן לפני שנתיים ומאז ,מבחינת מערכת ההפעלה, שכחתי את קיומו בכלל.

    גם כאן זה לשכנע את המשוכנעים, למרות שללינוקס בכלל ול debian בפרט שמור מקום של כבוד בפנתיאון של מערכות ההפעלה לשרתי אינטרנט.

    עוד דבר שאני רוצה לומר וקשור לשיכנוע המשוכנעים הוא: המצב ב debian ,למיטב ידעתי וכמיטב הזהירות הנדרשת, הוא ייחודי כי: בהפצות אחרות תמצא שלושה מצבים: גרסה יציבה ששוחררה לא מזמן, גרסת פיתוח שמשחררים ממנה ביתא RC ואחריה גרסה יציבה נוספת. בדביאן אף כי מילולית המצב דומה, ההפרש בין הגרסה היציבה לזו שאחריה הוא מאוד ארוך ולכן מה שבדביאן יקרא לא יציב אצל אחרים יהיה גרסת שחרור (אובנטו כבר אמרנו….)

    לדעתי ,וזו רק דעתי, המודל של דביאן הוא Killing app, נכון שבין הגרסאות חולף זמן רב (ולך תתקין את etch ואפילו את Lenny על מחשב נייד מהשנה שנתיים האחרונות) ומנגד אם כן עשית את זה (וגם לי נייד אחד עם Kenny שלא יודע מה זה לא לעבוד) אז יש לך מערכת יציבה ולא צריך להתעסק עם מריעין בישין שהזכרת הפוסט, אבל – מדובר במחשב די זקן חומרה ישנה מן הסתם לא הנייד הממוצע.

    אני ,כמובן, מצטרף להמלצה להפוך את שולחן העבודה למבוסס לינוקס אבל הדרך לשם ארוכה מאוד והיא לא נעוצה בענפים הלא יציבים של דביאן.

    תוכל להיתלות בכך שאני מדבר על מחשבים ניידים ולא על PC שולחני ששם המצב קצת שונה, אבל… כבר עברנו את הנקודה שבה נמכרים יותר ניידים מ PC ובעיקר ,אך לא רק, במתחם העיסקי שאם יש ללינוקס סכוי להפוך לשולחן העבודה – זה שם.

    להשתמע,
    מנחם.

    • 06/05/2010 בשעה 10:15 pm

      המלצתי לאנשים להשתמש בלינוקס כשולחן עבודה, לא בהכרח בדביאן. זאת הבחירה שלי ואני מרוצה. אבל שכל אחד יעשה את הבחירות שלו.

      למשתמשים חדשים אני בד"כ ממליץ על אובונטו בעיקר בגלל הליטוש. אבל גם באובונטו לא הייתי רץ לשדרג כל חצי שנה לגרסה חדשה. וגם לא תמיד אפשר לשדרג בקלות בין גרסאות שלהם. כאן רואים את חוסר הרצף של אבונטו.

  3. 06/05/2010 בשעה 8:38 pm

    שש שנים בלבד? צעיר…

  4. אלעד
    06/05/2010 בשעה 8:49 pm

    באיזה גרסה אתה משתמש ? ( stable, testing או unstable )

  5. אורי שבתאי
    06/05/2010 בשעה 10:12 pm

    אני אמנם צעיר בתחום, רק 3 שנים בעסק, אבל נראה לי שאנחנו בדרך הנכונה. צריך רק שנקפיד לזכור מאיפה התחלנו, שלא יעלה לנו העסק לראש כמו המתחרות שלצידנו מבוססות ה-DOS ו-BSD

  6. מיטל
    07/05/2010 בשעה 7:40 am

    חחחחחחח נראה לי שזאת הפעם הראשונה בשנים האחרונות שמישהו קרא לך צעיר!😛

  7. תושב
    07/05/2010 בשעה 8:30 am

    התקנתי לינוקס על שולחן העבודה ב-1999 אבל לא הצלחתי לעשות הרבה. רק לפני שנה עברתי ללינוקס באופן בלעדי (בהתחלה עם דביאן ואחר כן עם אובונטו).

  8. 07/05/2010 בשעה 9:55 am

    מיטל שקט, אני לא רוצה לכוון עלייך גם! (מספיק קפלן חטף ממני אתמול בצ'אט)🙂

  9. אורן
    07/05/2010 בשעה 4:38 pm

    ברכות לרגל יום השנה. פוסט טוב.
    דבר אחד לא הבנתי: איך קרה שתרגמת את תוכנית ההתקנה של דביאן לפני שהיית משתמש דביאן.

    • 07/05/2010 בשעה 4:51 pm

      עשיתי התקנה של דביאן על מחשב נייד כדי ללמוד, וכששאלתי שאלה באחת מרשימות התפוצה אמרו לי שאין תרגום לעברית וכך נשאבתי לסיפור. בשלב ההוא התרגום היה רק חצי מהבעיה כי לא היתה תמיכה בשפות מימין לשמאל בתוכנת ההתקנה. רק לאחר שזה נפתר התרגום עזר במשהו.

      את רוב התרגום הראשוני עשיתי על חלונות…

  10. akiva
    08/05/2010 בשעה 8:23 pm

    גם אני רק שלוש שנים,
    יש לי שאיפה לנסות את דביאן יום אחד.
    כשיהיה לי חופש אם וכאשר אני ינסה לנסות…

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

