ראשי > Free Software in Israel, Hamakor, Israeli Community, Openoffice.org > תוכנה חופשית במערכת החינוך

תוכנה חופשית במערכת החינוך

אהוד קינן קורא למשרד החינוך לשקול מחדש את נושא התוכנה החופשית במערכת החינוך לקראת סיום הסכם חותם עם מיקרוסופט. אני כמובן בעד, ומנסה לראות מה הקהילה יכולה לעזור כדי לקדם את הנושא.

דבר ראשון, צריך לזכור כי בחמש שנים האחרונות השתנו דברים מכמה בחינות. הראשונה היא שיש פחות תקציבים, ואולי דווקא תג המחיר של תוכנה חופשית יעזור כדי לשכנע את משרד החינוך להכניס תוכנה חופשית באופן פורמלי. זהו טיעון חלש יותר מאשר החופש של התוכנה ושהתוכנה מאפשרת, כמו גם היתרונות החינוכיים שלה, אבל אם זה יעבוד – אני לא אתלונן.

דבר שני – בחמש שנים האחרונות של ההסכם ראינו מספר מקומות שהוכיחו שיש ביקוש לתוכנה חופשית ושאפשר לעזור בעזרתה מהפכות ברמה המונוציפלית. זה לדעתי מראה כמה יש דרישה לתוכנות מחשב ולא תמיד מעניין איך ולמה. העיקר שאפשר יהיה להתאים אותן לצרכים של המערכת ושל התלמידים. תכונה שמוצרים קניינים לא ממש מצטיינים בו.

כאשר אני חושב על ההסכם עם מיקרוסופט, הדבר הראשון שעולה לי בראש הוא אופן אופיס, אבל דווקא אותו הייתי משאיר לסוף. יש כזה עושר לתוכנות חופשית, גם לפלטפורת windows שלא צריך להתווכח דווקא על מעבד התמלילים. מה עם דפדפנים שונים, תוכנות לעריכת קול, תוכנות עריכת תמונות, נגני וידאו, תכונות צריבה והרשימה עוד ארוכה.

לדעתי, הכיוון שאנחנו צריכים להציג הוא הדגש על נושא לימוד המיומניות המחשב, ולא דווקא מימוש זה או אחר. עלינו להראות כי יש מספר מימושים רב, ועל התלמידים לדעת לעבוד עם מגוון תוכנות תוך כדי מימוש המיומניות שהם רכשו. מערכת החינוך צריכה לחנך את התלמידים ולא לשרת אינטרסים של חברה זאת או אחרת וללמד אותם נישה טכנית כלשהי.

נקח דוגמה ממדעי המחשב – אפשר ללמד את עקרונות תכנות מונחה עצמים באמצעות C++, Java ו-C# (ועוד מיליון שפות), אך תלמיד שידע את העקרונות יוכל לעבור בין השפות בקלות לעומת תלמיד שלמד שפה ספציפית. כמובן, שאנחנו לא צריכים להגביל את עצמנו למדעי המחשב אלא לפרוץ את הגבולות, ולנצל גם תוכנות חופשיות בתחומי המדעים (אסטרונומיה, כימיה וכו'), מאגרים חופשיים בתחומים הומניים.

הלוואי ומחר כל משרד החינוך יעבור ללינוקס ותוכנה חופשית, אבל כדי לאפשר להם לחשוב בכלל בכיוון, צריך לאפשר להם לבצע תהליך (כנראה איטי) של הכנסה מדורגת של תוכנה חופשית. לראייתי, תפקידנו כקהילה שרוצה לקדם את התוכנה החופשית בארץ היא לבנות הצעה ראשונית לכזאת תוכנית כדי להבהיר שהדבר אפשרי. בפשטות, לאפשר למשרד החינוך לעשות את הצעד הראשון בכיוון של תוכנה חופשית.

אופן אופיס הוא בהחלט סמל המאבק, והכנסה שלו למערכת החינוך מהווה שינוי אדיר. אך עם כל העבודה שלנו, התמיכה בו בעברית אינה מושלמת. יש לזכור כי הוא מתאים לפחות ל-80% מהעבודה, אך אני צופה התנגדות גדולה על סמך ה-20% הנותרים. כמו כן, מעצמם מרכזיותו, תהיה התנגדות רבה להכנסתו למערכת (מצד משרד החינוך וגורמים מסחריים שונים). זאת הסיבה העיקרית שאני רוצה לנסות להכניס את אופן אופיס, אבל הוא לא חייב להיות עיקר ההצעה לגבי תוכנה חופשית במערכת החינוך.

לגבי ההסכם הנוכחי – יש לזכור כי הוא בסופו של דבר הסכם שמיועד לבתי ספר שיש להם מחשבים, ואינו רלוונטי לבתי ספר שאין להם מחשבים או יכולת לקנות כאלה. בעידן בו המחשוב בבתי הספר מתחדש בקצב איטי, גם מחשבים שנרכשו הינם איטיים וחלשים במושגים של מחשב ביתי עדכני. אפילו אם נצליח להכניס תוכנה חופשית כדי לנצל את מחשבים אלה, נצליח לעשות מהפכה במערכת החינוך.

מי שמעוניין לעזור (אולי גם לקחת על עצמו את ההובלה), מוזמן ליצור איתי קשר. אני מקווה לפרסם משהו ראשוני לאחר שיחה עם כמה אנשים בקהילה.

  1. The I
    05/11/2009 בשעה 3:22 pm

    הגעתי לכתבה במקרה מחיפוש מידע על תוכנה חופשית.

    הכתבה שלך כל כך לא לוגית ולא מסבירה כלום. כמו למשל –
    יש לזכור כי הוא בסופו של דבר הסכם שמיועד לבתי ספר שיש להם מחשבים, ואינו רלוונטי לבתי ספר שאין להם מחשבים או יכולת לקנות כאלה
    מה אתה רוצה להגיד בזה ?
    או
    הלוואי ומחר כל משרד החינוך יעבור ללינוקס ותוכנה חופשית
    למה זה טוב ? למי זה עוזר ? איך זה יועיל לחינוך ?

    ועוד ועוד
    נראה לי אתה זורק סיסמאות בלי שום דבר ממשי מאחורי זה

    אולי זה מסביר למה "תוכנה חופשית"
    אינה תופסת אולי כי הלוגיקה לא ממש מתחברת
    אחרת אני מאמין שכולם היו קופצים על המציאה

  2. 05/11/2009 בשעה 8:03 pm

    היי,

    "יש לזכור כי הוא בסופו של דבר הסכם שמיועד לבתי ספר שיש להם מחשבים, ואינו רלוונטי לבתי ספר שאין להם מחשבים או יכולת לקנות כאלה"

    כאשר בית הספר (או הרשות המקומית, תלוי במקרה) מקבל את התוכנות במחיר "מוזל", הוא עדיין צריך להוציא לא מעט כסף על חומרה. מערכות Windows דורשות חומרה יותר ויותר חזקה, כאלה שמחשב בן כמה שנים לא תמיד יסחוב.

    כך שההסכם מטיב בעיקר עם אלה שיש להם כסף, ולא ממש פותר את הבעיה לאהל שאין להם כסף לקנות מחשבים. מעבר לתוכנה חופשית מאפשר מספר דברים:
    1. ניצול חומרה ישנה בצורה מיטבית (LTSP ודומיו). מדובר ברמה שאפשר לקחת פנטימים ישנים ועדין להשתמש בה.
    2. חסכון בשדרוג על החומרה הנוכחית כדי להתאים לדרישות של מערכת ההפעלה (ע"ע ויסטה).
    3. אפשרות להתאים את המערכות לדרישות של בית הספר, כי בכלל יש לך שיקול דעת במערכת המחשוב ולא רק במה שחברה מסחרית מכתיבה לך.
    4. ניתן לערב את התלמידים בהתאמת המערכת מאחר ופעילות כזאת מעודדת את התלמידים להעמיק בתחום הטכני, לקחת אחריות על עצמם וגם לעזור לבית הספר ולשאר התלמידים (לא מעט ערכים בפעילות אחת).
    5. לעשות את זה כל ללא צורך ברישיונות או בהעברת תשלומים לגופים מסחריים.

    תוכנה חופשית תופסת מעוהל במקומות שאינם מתנגדים לה באופן ישיר. לצערי משרד החינוך חוסם כל ניסיון להכניס אליו תוכנות שאינן מבוססות על Windows. כאשר ניסיתי לדבר איתם על תוצאות הבחינה של אופן אופיס (מלפני 5 שנים בערך), כל הדלתות נסגרו רק מעצם הרעיון שביקשתי מהם את רשימת הבעיות שהם מצאו כדי שאוכל לטפל בהן אחת אחת.

    במקומות שבהם משרד החינוך לא מעורב, תוכנה חופשית נכנסת יופי – אוניברסיטאות, מכללות, בתי ספר ועיריות שמעיזים וכו'.

  3. 27/12/2009 בשעה 7:36 pm

    בהחלט ראוי לעודד את תחום התוכנות החופשיות ובעיקר את המודעות של הציבור. כולם ירוויחו מזה בסוף.

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: