ראשי > Free Content, Information Science, Israeli Community, Wikipedia > אקדמיית ויקיפדיה ישראל 2009

אקדמיית ויקיפדיה ישראל 2009

ביום ראשון האחרון הייתי באקדמיית ויקיפדיה ישראל 2009, כנס ראשון מסוגו בארץ של עמותת ויקימדיה ישראל. הכנס מאוד עניין אותי ממספר בחינות ובראשן הקשר לתוכן חופשי והרלוונטיות של הכנס ללימודים שלי.

הרצאת הפתיחה של סו גרדנר, היתה מעניינת. הפרטים על עמותת ויקימדיה העולמית הפתיעו אותי, חשבתי שמדובר בארגון גדול יותר (גם אם לא עשיר כמו שהרבה חושבים). גם ההובלה של הויקיפדיה הגרמנית מבחינת גודל וחדשנות היתה חדשה עבורי. כמה נתונים מעניינים שסו הזכירה במהלך ההרצאה הם שהגיל הממוצע של הויקיפד המצוי הוא 25, ושרובם (78%) הם זכרים. לדבריה, הבעיה העיקרית שמונעת מאנשים לתרום לויקיפדיה היא קושי טכני בממשק של ההוספה ובתחביר הייחודי.

ההרצאה של עופר איתן על כתיבה בויקיפדיה כמטלה אקדמית בעיקר עוררה אצלי קנאה אך גם הערכה רבה על היוזמה והעמידה באתגר. בהחלט משימה לא קלה (לבודק ולסטודנטים) אך היא מאפשרת לאנשים להתעסק עם חומרים שמעניינים אותם וגם מבטיחה כי המאמץ שמושקע בעבודה אינו יורד לטמיון לאחר קבלת הציון מאחר והחומר זמין לאנשים נוספים ללימוד עתידי.

ההרצאות לגבי האמינות וניטרליות של ויקיפדיה לא היו חדשות לי, מאחר והנושא הוזכר במהלך הלימודים שלי ע"י ד"ר אתי יערי. בלי קשר למחקרים, אני עדיין מאמין בשיטת הבאזר של תוכנה חופשית שטוענת שמתרומות קטנות אפשר לייצר תוצאות מפוארות. נכון שצריך מנגנון בקרה על התוכן, אך עדיין לאפשר (כמעט) לכל אחד לתרום.

החלק השלישי היה הכי מעניין עבורי מאחר ועסק בתוכן חופשי. ההרצאה של דלית קן-דרור חידשה לי בעיקר לגבי העבודה על התאמת הרישיונות מגרסה 3.0 לדין הישראלי, כמו גם על העובדה שאפשר לעזור ולהצטרף לארגון CC|il ללא צורך ברקע במשפטים (צעד שאני שוקל בחיוב).

הצגת מיזמי השימור והנגשת תוכן פתוח היתה מעניינת. אסף ברטוב מפרוייקט בין יהודה חידש לי טיפה על הפרוייקט, למרות שהכרתי אותו וההכרות עם זמרשת היה מרתק, גם כתוצאה מהאתגר שהצגת תכנים שיש עליהם זכויות יוצרים (אם כי הייתי שמח לראות אינדיקציה טובה יותר של שירים שנמצאים בנחלת הכלל). עם אתר פיקיויקי יש לי טיפה בעיה כתוצאה מחוסר היכולת של המשתמש להגדיר איזה רישיון CC להגדיר. הרישיון הנבחר מאפשר לכל גורם לשחרר מחדש את התמונות תחת רישיון אחר (בתנאי שהקרדיט לצלם נשאר). לדעתי, קצת בעייתי כאשר מנסים לגייס תמונות מהציבור.

לסיכום הכנס היה מאוד מעניין, ושמחתי לפגוש קהל שונה מהקהל שאני רגיל אליו בכנסי תוכנה חופשית. כמו ששי יקיר אמר, אני בהחלט מקווה שזאת תהפוך למסורת שנתית.

להשאיר תגובה

