ראשי > Free Software in Business, RedHat > כנס RedHat Summit 2008

כנס RedHat Summit 2008

הגעתי לכנס The world is OPEN שקיבל גם את השם RedHat Summit 2008 כדי להשתתף בארוע הרשמי הראשון של RedHat בארץ (כאשר אנשי RedHat נוכחים ובראשם ה-CEO).

לצערי, כמו ארועים מסחריים אחרים, גם פה היה יחסית מאכזב, והיו מעט דברים שבגללם היה שווה להגיע. הדברים שכן עניינו אותי היו ההרצאה של Jim Whitehurst והפגש עם כמה מאנשי הקהילה בזמן הכנס.

מטרת הכנס הפורמלית (מה שהתסבר לי בדיעבד כמובן) היתה לחגוג 5 שנים של שיתוף פעולה בין RedHat ל-Matirx הישראלית. על פי הנתונים שהוצגו Matrix פיתחה את שוק הלינוקס הישראלי (השוק העסקי כמובן) והצליחה לוודא שנתח השוק של RedHat יהיה גבוהה במיוחד (90% היה הנתון שהוצג).

ההרצאה של Jim הציגה כמה נקודות מעניינות על החברה עצמה ובהן:

  • עסקי מערכות ההפעלה מייצגים רק שני אחוז מהמחזור הכספי (*), אך הם החלק שמניב הכי הרבה רווח ביחס למחזור מבין כל הפעילויות של RedHat. כאשר מדובר על 50% רווח ביחס להכנסות.
  • RedHat מאמינה בתוכנה חופשית כדרך פיתוח. זהו משפט שצריך להאמר בפורום של אנשים שמגיעים משוק העסקי ומעולם התוכנה. לדעתי רובם עדיין אינן מבדילים בין חופשי לחינם.
  • RedHat הצליחה ליצור מודל עסקי מעל תוכנה חופשית, ועל פי הדוחות האחרונים שלהם, נראה שהמודל מצליח במיוחד.
  • עיקר המודל העיסקי שלהם הוא הפיכת תוכנה חופשית לניתנת לצריכה ע"י ארגונים עסקיים באמצעות יצירת גרסאות מסחריות של מוצרי תוכנה חופשית, בדיקה שלהם, תיעוד שלהם ותמיכה בהם לאורך זמן.
  • הצגה של כניסה של מוצרי תוכנה חופשית למקומות גבוהים יותר ב-Application Stack של הארגונים (מערכת הפעלה בשרתים, מסדי נתונים, מערכת הפעלה בשולחנות העבודות, מערכות CRM, מערכות ERP, שרתי אפליקציה וכו').

כמו כן, אין כמו לראות את הפרסומת Truth Happens על מסך ענק, באולם עם אקוסטיקה טובה (; שווה גם לקשר לאתר באותו שם ש-RedHat מחזיקה.

כמעט לסיום החלק הראשון הוצג פאנל שארגן גלעד בן-יוסף תחת הכותרת "ממחתרת לממסד" ושעניינו שיחה עם מספרי אנשי לינוקס מהקהילה שהתמסדו (כולם בעלי חברות). הפאנל היה מעניין בצד האישי (וכי אני מכיר את האנשים), אך אני בספק אם עניין את שאר משתתפי הכנס. גם לא ברורה לי המטרה שלי בעיני מארגני הכנס… אבל אם נותנים לאנשים מהקהילה לעלות על הבמה, מי אני שאקטר?

בחלק הטכני של היום הוצגו הכלים oVirt ו-Func מבית היוצר של Red Hat's Emerging Technology group, כאשר מדובר בכלים שנמצאים בפיתוח ואולי יכנסו לגרסאות העתידיות של RHEL. בהרצאה נפרדת הוצגה Puppet בפירוט רב.

אני עדיין מנסה להבין מה השיג הכנס מעבר להצגה של כמות האנשים שמתעניינת ב-RedHat בארץ. להרגשתי, אף אחד מהם לא הפיק דבר מהכנס למעט מפגש עם אנשים נוספים בתחום (דבר חשוב בפני עצמו).

אני לא יודע אם הדבר היה מתוכנן או לא, אבל RedHat קנו בשבוע שעבר את Qumranet כך שהם כרגע הולכים להיכנס חזק לשוק הוירטואליזציה. כמו כן, החברה הוצגה כהתחלה של מרכז פיתוח של RedHat בישראל. אני מאוד מקווה שהוא יתרחב ויאפשר לאנשים בארץ להשתלב בו.

(*) לדעתי היה שימוש מבלבל במושגים של הכנסה ורווח בזמן ההרצאות, המידע מוצג לפי מיטב הבנתי.

:קטגוריותFree Software in Business, RedHat תגיות: ,
  1. 11/09/2008 ב- 1:00 am

    תודה על הסיכום… רציתי להגיע אבל בסוף צצה לי בבוקר פגישה שהתארכה עד 11:00… תוכל קצת לספר על הפנל? (אולי גלעד יכתוב על זה)

  2. Shai
    11/09/2008 ב- 11:46 pm

    מה שג'ים אמר בקשר להכנסות היה ביחס לעולם, לא לרד-האט: לרד-האט יש בערך 2% מההכנסות בשוק מערכות ההפעלה לשרתים (כי סה"כ ההכנסות שלהם היו כחצי מיליארד מתוך שוק שמוערך ב-21 מיליארד דולר, ובכל זאת הם עושים קצת עסקים חוץ ממערכות הפעלה), ושאף חברת מערכות-הפעלה אחרת לא מגיעה לרווחיות שלהם שהיא 50% על המחזור הזה.

    עוד היה ראוי לציון בחלק הבלה-בלה העסקי, הנתון שהביאה אינה קוזנצובה מ-IBM: חלונות צמחה בשנה האחרונה ב-1.1%, ואילו לינוקס ב-6.8%. במושגים של הכנסות. בארץ. אז נכון, בכסף אבסולוטי, האחוז האחד של חלונות עדיין (אני מניח) גדול הרבה יותר מהשבעה של לינוקס. אבל הדגש הוא על "עדיין".

  3. דורון
    12/09/2008 ב- 10:49 am

    שי ,
    סליחה על ההתפרצות שלי ..
    לא הייתי בכנס , אבל מה שאמרת שאינה קוזנצובה אמרה .. היא התכוונה לארץ?
    אתה זוכר את הציטוט המדוייק ?
    יש לזה משמעות אחרת ממה שאתה פירשת . אני לא רוצה להיכנס לוויכוחים בנושא , אבל הנתון הזה מצביע על כמה דברים מאד מעניינים .

    – דורון

  4. ליאור קפלן
    12/09/2008 ב- 11:47 am

    הנתון ש-Inna Kuznetsova ציינה היתה גדילה של 10% בשוק הלינוקס, וגדילה של 7 אחוז בשוק החלונות על חשבון UNIX ושאר מערכות ההפעלה בעולם. כאשר הנתון לגבי ישראל היה מה ששי ציין.

    דורון – אשמח לשמוע את הפרשנות הנוספת.

  5. דורון
    12/09/2008 ב- 10:05 pm

    היי ליאור,
    קראתי את מה שהוספת בצהריים, ואני מנסה לפענח את מה שאני מבין – לכאן או לכאן , בכל צורה שבה ניסיתי לחשב את הדברים , יש פערים כל כך גדולים בין הנתונים , כך שיוצא ששוק הלינוקס העסקי בארץ – בבעיה , אולי זו בעיית אמינות , אולי בעיה אחרת. אבל בבעיה.

    כבר בתחילה אני אסייג ואומר, שאם הדברים לא לרוחך, אין לי שום בעיה לכתוב אותם אצלי ותוכל לתת קישור אליהם , נראה לי שאולי הם קצת ירגיזו כמה אנשים ואני לא יודע אם אתה רוצה שהם יופיעו בבלוג שלך בצורה ישירה.

    כנתון בסיסי, יש היום 4 "צינורות" של כניסת רשיונות ללינוקס, ואם אני מבין נכון היא מדבר על רישוי ללינוקס (לינוקס לשוק העסקי) הצינורות הינן : HP, IBM, Matrix and Penguin (מסודרים לפי סדר אלפבתי ולא כל סדר חשוב אחר) .
    הצינורות אינן קשורים זה לזה, ועל אף שכמובן Red Hat היא הספק בקצה השרשרת – החברות השונות מביאות את הרשיונות מתוקף הסכמים גלובאליים (סייג אחד הוא שאנני יודע כרגע מה קורה בפינגוין מהבחינה הזו והאם הם מנצלים את הצינור שלהם) , כלומר הצינורות מקבילים אחד לשני כך שאם אני קונה רישוי מ IBM אני עוקף את מטריקס אך לא את Red Hat (לצורך הדוגמה כמובן) .

    הגב' טוענת שבארץ יש בערך חצי מהמכירות / פעילות בחו"ל ואחרי שבשנה האחרונה הייתי באירופה מספר פעמים בנושאי עבודה – אני אישית קונה את זה שבארץ יש פעילות פחותה מאשר באירופה בתחום של לינוקס כמובן.

    מהעבר השני , היה פרסום לאחר הכנס שבו טוען מר מוטי גוטמן שהמכירה / פעילות מכפילה את עצמה מידי שנה … (ראה כאן: http://www.pc.co.il/_DailyMaily/ItemClean.asp?ArticleID=22186&Vol=757&SearchParam=&CategoryID=72 ) .

    א. יש פער כל כך גדול בין המספרים – שאני לא יודע איך לקבל אותו ואיך לפענח אותו .. מצד אחד הוא טוען לעליה של 100 בערך בשנה (שזה פי 10 מקצב הצמיחה העולמי .. ) מהצד השני היא טוען צגידול שהוא בערך חצי מאחוז הצמיחה העולמי .

    ב. אם נצא מנקודת ההנחה שהאנשים המכובדים הללו דוברי אמת (ואפילו אם קצת הגזימו ועיגלו מספרים עדיין זה במסגרת ה"אמת" ) הרי שמטריקס טוענת שהיא מוכרת כיום בערך פי 16 מהמכירות בשנה הראשונה של הפעילות (בשנה הראשונה X , בשנה השניה 2X , בשלישית 4X , ברביעית 8X ובחמישית 16X) , נניח שהיא מוכרת 15X ולא 16X .. אוקיי .

    על פי הנתון של IBM שבארץ יש בערך חצי מהמכירות בעולם .. הרי שיש בשוק גורם דומיננטי כלשהוא – אפשר לקבל את טענת מטריקס שהם הגורם הזה , אך עדיין זה אומר שנפח השוק בישראל הוא 30X ומטריקס מוכרת רק חצי ממנו (כאשר 3 הצינורות האחרים מתחלקות בחצי השני ) …
    זה לא נראה בעייתי אם מישהו שטוען שהוא נציג רשמי מוכר בעצם חצי ממה שהשוק רוכש ושאר החצי השני מתחלק בין 3 חברות אחרות ?
    יודגש, מטריקס טוענת שיש לה 18 שותפים עסקיים – גם המודלים של IBM HP והאחרים .. הוא מודל של פעילות עם שותפים .. (יש אגב מצבים של שותפים שכאלו שהם שותפים של שתי חברות / "צינורות" )
    אם אלו הנתונים המספריים – הרי שיש הבעת אי אמון של חצי מהשוק ביכולות של הנציג הרשמי לתת להם מה שהוא אומר שהוא יכול לתת להם .. הרי איזו סיבה יש ללקוחות לרכוש מ 3 הצינורות האחרים ? בכל מקרה, גם אם אני טועה במספרים .. הרי שמספיק שיש כמה רוכשים (והיא לא מדברת על כמה רוכשים היא מדברת על עליה שקיימת – זה לא משהו אקראי) מ IBM ולא ממטריקס על מנת שתעלה השאלה "למה קונים מ IBM ולא ממטריקס? "
    יכול להיות שהלקוחות יודעים משהו שאני לא יודע (האמת שאני דווקא כן יודע ) ..

    כמו שאמרתי, אפשר לנתח את הנתונים גם אחרת – בכל מקרה זה לא מעיד על מצב שוק טוב , והכוונה היא לשוק העסקי שמשתמש בלינוקס .

    – דורון

  6. שי
    14/09/2008 ב- 11:29 am

    דורון,

    אני חושב שאתה קצת עושה סלט מהנתונים (למשל, רד-האט מוכרים לא רק לינוקס אלא גם די הרבה JBoss, ואני מניח שאתה מזניח את הצינור החמישי — לקנות ישר מרד-האט, שלא לדבר על הפצות אחרות והתקנות אחרות שלקוחות עסקיים משלמים עליהן, אבל לא להפצות). אני אנסה לפרט יותר כשיהיה לי יותר זמן, בערב או מחר.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

