ראשי > Israeli Community > כיצד לשווק לקהילה?

כיצד לשווק לקהילה?

פנה אלי היום גורם מסחרי בבקשת עזרה לשווק לקהילה שירות מסחרי כלשהו.

הוא היה מספיק חכם כדי להבין שהוא לא יכול להישאר בגישה המסחרית שלו בנושאי שיווק וצריך למצוא דרך אחרת לגשת לקהילה, אבל בדרך הוא שכח שגם אני חבר קהילה ולא איזה נציג שיווק. תמריצים ואחוזים לא ממש מעניינים אותי, וחשוב לי בעיקר זה כמה רציני המוצר שלו והאם הוא יכול לעזור לחברי קהילת התוכנה החופשית.

אני אקדיש קצת זמן לבדוק את המוצר כדי להחליט אם ראוי לפרסם אותו ברבים ולעזור לאותו גורם למקד את הפניה שלו לקהל יעד מתאים. חשוב לי כן להציע לקהילה שירותים שיכולים להיות רלוונטים עבורם, אך לא אם מדובר בסתם חרטא או במשהו לא מספיק רציני.

בהנחה שהשירות ראוי, גם אני מתלבט איך לפרסם אותו: פוסט בבלוג, ידיעה באתר חדשות, כתיבה בפורומים. כאשר צריך לזכור שהמטרה היא טובת האנשים.

:קטגוריותIsraeli Community תגיות: ,
  1. 05/08/2008 ב- 9:33 am

    הכל תלוי מה אותו גורם מציע וכמו שלמדנו גם משנים קודמות ב AP, תלוי מאוד *מי* אותו גורם שמציע.
    לפני שנה היתה בעייה עם נובל ישראל, בגלל שנובל העולמית חתמה הסכמים עפ מיקרוסופוט, השנה אלו היו מיקרוסופט וכו'…

    לפעמים ידיעה בלינמגזין וwhatsup על השירות רק עם מידע רלוונטי יכולה לעשות טוב, ולפעמים דיון מעמיק ו"חודרני" שלא תוכן מים יעשה טוב, זה הכל תלוי מה אותו גורם מציע.

  2. evp55555
    05/08/2008 ב- 10:28 am

    נראה לי שעדיף פוסק בבלוג.

  3. דורון
    05/08/2008 ב- 11:27 am

    אני יכול לומר מנסיוני הצנוע שמדובר שלא פחות מ"שדה מוקשים" כאשר מי שמטייל בשדה הזה זה גם אתה (בתור מי שעוזר לו או יעזור לו) וגם הוא (בתור היצרן / מפיץ / בעל השירות).

    בעיקרון אם מוצר / שירות , הוא טוב , ברור שהקהילה יכולה להרוויח מזה .

    הבעיה היא שמדובר בקהילה (חלקה פנאטית יותר וחלקה פנאטית פחות) שהיא מאד טכנית וטכנולוגית – ולא פעם מוצרים שיעברו את הקהילה ה"טכנולוגית" בארץ , יישחטו ע"י קהילת התוכנ ההחופשית – לא בגלל אידיאולוגיה , אלא בגלל הידע הטכני וההבנה הטכנית.

    ככה זה כשזו קהילה של האקרים עם זרעים אידיאולוגיים.

    לדוגמה, קח קבוצת אנשים טכנולוגיים מחברות שונות , תציג להם מוצר אנטי-ספאם (נניח) הם יסתכלו עליו, יבחנו את התוצאות שלו , ישאלו הרבה פעמים על הממשק שלו ועל השליטה בו- ועל זה יבססו עמדה ראשונית .
    עכשיו קח קובצה דומה מקהילת התוכנה החופשית – הדבר הראשון או השני שהם יעשו זה יינסו ויחפשו את הדרך להיכנס לזה על מנת להבין איך זה בנוי . פחות יעניין אותם הממשק – יותר יעניין אותם היכולות.

    בעבר, ראיתי יצרן (די גדול) שרצה דרך תרומה של משהו ליצור פרסומת כזו בקרב הקהילה, שבוע אחרי שהוא הביא את המוצר שלו הוא קיבל אותו בחזרה , בטיעון שהמוצר יצא מהמפעל כשהוא עם בעיות אבטחה כבדות ..
    היצרן (והיו כאלו) יכל לבחור בין להקשיב לבעיות ולהציף אותן פנימה בארגון שלו או לטעון שהדבר לא נכון ולהתעקש – למעשה לעלות על מסלול של "התנגשות" .

    צריכה להישאל השאלה האם באמת קהילת הקוד הפתוח היא קהל היעד או שהיא מקדמת לקראת קהל היעד ..
    לדוגמה , כידוע לך אני עוסק ב OM , קהילת התוכנה החופשית כלל אינה קהל היעד , בארץ היא קטנה , והמאמץ האינו כלכלי בעליל .. השוק הרחב הוא קהל היעד . עם זאת להבנתי לקהילה, בין אם היא מקומית ובין אם היא עולמית יש תרומה מכרעת לקידום של מוצר בעצם הפיתוח בעצם היצירה של קהילה סביבו.

    דוגמה אחרת, בעבר התעסקתי עם XEN , וליתר דיוק XenSource , אף על פי שמדובר על תוכנה חופשית שעובדת בסביבת לינוקס – קהל היעד אליו מיועד המוצר לא היה קהל יעד "לינוקסי" , אין ספק שיש לקהילה תרומה מכרעת סביב העיניין של XEN אבל מישהו שהוא ממילא איש קוד פתוח , לא בטוח שהוא יקנה מוצר מסחרי אלא ישתמש בחופשי .. המוצר המסחרי לפיכך מיועד או יועד לשוק הסטנדרטי.

    בסופו של דבר, אם המוצר או השירות הם טובים , אין סיבה שהקהילה או האנשים בתוכה לא ירכשו אותו .. אבל קהילה שכזו , צריך גם לדעת לקבל ממנה משוב – גם אם המשוב נאמר בצורה לא טובה או לא מוצא חן בעיני היצרן או ספק השירות .

    – דורון

  4. 05/08/2008 ב- 2:48 pm

    לדעתי, אפשר להיות פחות בררנים בשאלת איכות המוצר, אלא בשאלה כיצד היצרן תורם לקהילה. מאחר שאני מסכים עם דורון לגבי אופי הקהילה, אפשר להניח בביטחון יחסית גבוה שקשה למכור לה חתול בשק. למעשה, יש יותר סיכוי שמוצר טוב יפסל מאשר מוצר גרוע יעבור.

    לדעתי, השאלה העיקרית היא כיצד היצרן מוכן לעזור לקהילה ולציין שהמוצר עצמו לא נבחן לעומק. כמובן, שיש להיזהר ממקרים בה המוצר הוא ממש גרוע. אך בחינה לעיתים דורשת יותר משאבים מאשר התועלת שהיצרן מבטיח לקהילה.

    לדעתי, אם תייוצר תרבות של תרומה לקהילה, התחרות בין היצרנים תשתכלל והקהילה תוכל רק להרוויח מכך.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: